Onze ervaring met de Tilta Hydra Alien car mounting system Pro kit.

De Tilta Hydra wat?

De Tilta Hydra Alien Car mounting kit is een veelzijdige camera rig oplossing, bedoeld voor filmmakers die dynamische opnames van bewegende voertuigen moeten maken.
Het is een modulair systeem dat kan worden geconfigureerd om verschillende camera-setups en opnamescenario's aan te kunnen.

Op de foto hieronder vind je een mogelijke setup die we van de Tilta website hebben geplukt.

Who needs a car when you have an e-bike?

Voor onze gravel video ‘Frontiers and beyond’ gingen wij het testen op de kasseien van het bos van Wallers-Arenberg, de beroemdste en meest gevreesde kasseistrook uit Parijs-Roubaix. En omdat auto’s en moto’s niet toegestaan zijn op deze strook, monteerden we de camera op het bagagerek van onze super capabele Specialized Como e-bike.

Voordelen van de Tilta Hydra Alien…

… of waarom we juist dit systeem gingen testen?

Plug and play: het systeem is relatief plug and play, m.a.w. eenvoudig en snel op te zetten, wat resulteert in weinig tijdsverlies op set.

Laag gewicht: het is zeer licht in vergelijking met andere systemen, wat zeker zijn voordelen heeft wanneer je het op een fiets wil monteren.

Budget: het is zeer betaalbaar en dus een grote plus wanneer je productie een eerder beperkt budget heeft.

Combo met de Ronin RS3 Pro: het is gemaakt om te combineren met (o.a.) de DJI Ronin RS3 Pro gimbal en deze hadden we reeds in huis.

First things first: monteren en testen

Met het nodige vakmanschap van Frank Dewaele (cf. bovenstaande video) maakten we een basis die op het bagagerek van de Specialized bevestigd kon worden, waarop we vervolgens de Tilta Hydra Alien konden monteren. Op zich allemaal niet zo moeilijk, maar een handige Harry zoals Frank kwam wel van pas (ere wie ere toekomt).

Naast het testen van het Tilta systeem, was dit meteen de ideale gelegenheid om het DJI Transmission systeem te testen. Hiermee konden we immers vanop afstand de gimbal bedienen zodat we het onderwerp, m.n. de fietser, in beeld konden houden en creatieve camerabewegingen mogelijk werden. Bovendien konden we ook vanop afstand focus pullen. Handig toch… als het werkt.

Eerste test, eerste indruk

Alvorens hiermee naar Noord-Frankrijk te trekken, hadden we een lokaal testje gepland met Franks zoon die een stukje zou fietsen. Een blokje rond in de wijk, op asfalt (zie video fragment hieronder).

Die eerste test verliep goed maar niet feilloos. Het DJI Transmission systeem doet wat het belooft en dat is beeld geven op een afstand waarvan je met een Teradek of Hollyland transmitter alleen maar kan dromen. Ook de gimbal bedienen en focus pullen werkt feilloos op afstand.

De mogelijkheden en flexibiliteit van de camera op een fiets te hebben, werden al snel duidelijk. Stoep op, stoep af, door een parkje, scherpe bochtjes,… het kan allemaal.
Wat de prestaties van de Tilta Hydra Alien betreft: daar zagen we al snel de nodige micro jitters (zeer lichte trillingen).
Deze konden we evenwel minimaliseren door de settings van de Ronin wat te tweaken en de demper van het Tilta systeem te verwijderen. Zodoende konden we toch met vertrouwen richting de gravel- en kasseistroken gaan die de Belgisch-Franse grensstreek rijk is.

In het videofragment hieronder zie je het resultaat van onze eerste ‘blokjes rond’.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat hierop al stabilisatie in postproductie op toegepast is. Het oorspronkelijke beeld echter is inmiddels van de geheugenkaart verdwenen, dus het verschil tussen voor en na kan ik jammer genoeg niet tonen.

Het bos van Wallers

Zij die ‘de koers’ wat volgen, kennen zeker de befaamde kasseistrook van Wallers-Arenberg. De strook waar het rennersvlees nog tussen de kasseien plakt en die door sommigen dan ook bestempeld wordt als ‘veel te gevaarlijk’. Het handige aan dit segment echter is dat er naast de kasseien een soort van vluchtstrook is. Een goed berijdbaar pad dat we konden gebruiken voor de camera-fiets.

Onze protagonist, fotograaf Bert Stephani, temde de kasseien met verve en ook onze camera set-up doorstond de eerste test eerder goed. Het grote voordeel van het filmen van een dansende fiets op kasseien is dat de micro jitters helemaal niet storen. Ze gaan eigenlijk op in het geheel, omdat je nu eenmaal een fiets filmt die onophoudelijk aan het trillen is.

Hieronder kan je enkele beelden bekijken, deze keer zonder beeldstabilisatie in post.

Het gevecht met de gravel

De grootste beperking van onze manier van filmen, kwamen we echter tegen daar waar we het - wellicht - minder verwacht hadden, namelijk op de gravel wegen. Zelfs gravel paden die op het eerste zicht relatief goed leken te liggen, bleken een lichte geseling voor onze Tilta setup. Wat we ook veranderen of aanpasten, we kregen de trillingen eigenlijk niet meer volledig onder controle. Ook asfalt wegen met wat oneffenheden leverden niet helemaal de beelden waarop we gehoopt hadden.

Gelukkig hadden we voor onze film niet echt lange shots nodig, waardoor er altijd wel bruikbare stukjes tussen zaten. Maar jammer genoeg moesten we het wel bij een wide angle lens houden en konden we niet super veel variëren.

Het grote voordeel van de setup bleef natuurlijk wel overeind: de flexibiliteit om zonder zorgen op eender welk pad te kunnen filmen.

Het resultaat

Of de beperkingen van het Tilta systeem, althans zoals wij het gemonteerd hadden, het resultaat van de film heeft beïnvloed? Wellicht wel, maar eerder minimaal.

Zou de film beter geweest zijn zonder die beperkingen? Misschien een beetje, althans in onze eigen ogen. De kijker weet immers nooit welke shots je gemist hebt :).

Maar het verhaal zou hetzelfde zijn, de protagonist, de sfeer, de streek,… en dus zouden enkele extra ‘andere shots’ het resultaat vermoedelijk slechts minimaal veranderd hebben.

Bovendien was het filmen vanop de fiets maar één onderdeel van de shoot die dag. Heel wat scènes werden uit de hand, op schouder of op statief gedraaid.

Tijd om zelf te oordelen…

De oplossing voor de micro jitters?

Ja, die zou er zijn (zie video hieronder).

Wat opzoekingswerk leerde ons dat je een aangepaste vibration isolator of shock mount kan gebruiken. Eéntje die je zelf maakt of eventueel ergens huurt (zie bijvoorbeeld hier). Dit zou moeten helpen om de lichte trillingen eruit te halen.

Frank heeft intussen ook ééntje gemaakt, dus wij zijn alvast klaar voor de volgende shoot!

BTS foto’s by Bert Stephani.

Previous
Previous

Photo shoot | Belgian beer spa in Bruges

Next
Next

There’s something about gravel.