Tien stappenplan voor jouw bedrijfsfilm.
Wanneer ik de copy aan het schrijven van voor de nieuwste corporate film van Leuven Mindgate, begon ik na te denken over de verschillende principes waar een goede bedrijfsfilm moet voldoen.
Jammer genoeg zie ik vandaag de dag nog steeds heel wat video’s passeren waarbij een aantal zaken vergeten werden of die misschien net iets te vlug klaar moesten zijn, waardoor het creatieve en pre-productieproces een beetje aan de kant geschoven werden.
Vandaar dat ik deze checklist van 10 punten heb bedacht. Indien je dit volgt, ben je - zo goed als - zeker dat de belangrijkste zaken gecoverd zijn wanneer effectief begint te draaien.
Een sterke bedrijfsfilm…
… kan immers ene game-changer zijn voor je bedrijf en je communicatiestrategie. Of je nu je bedrijfscultuur wil tonen, een innovatie wil toelichten, of je ecologisch engagement wil communiceren, je corporate video dient iets teweeg te brengen bij je doelpubliek.
“Een goede bedrijfsfilm is een duurzaam product,
een film die je kan gebruiken voor de komende vijf jaar of meer.”
Bepaal je doelstelling:
Of je nu een product of dienst in de kijker wil zetten of het jubileum van je bedrijf onder de aandacht wil brengen, een duidelijk afgebakend doel zal je productieproces in goede banen leiden.
Ken je doelpubliek:
En kijk verder dan demographics. Voor wie maak je de video (gebruikers, leveranciers, potentiële werknemers,…)? Wat houdt deze mensen bezig? Voor welke ‘challenges’ staan zij in hun leven?
In dit artikel vind je meer achtergrond informatie over het bepalen van je target audience.
Toon je ‘Unique Selling Points’ (USPs):
Toon wat je bedrijf/merk onderscheidt van de concurrentie. Of het nu gaat om een innovatief product, uitzonderlijke customer service, jouw commitment in duurzaamheid,… benadruk deze USP’s doorheen de film. Zorg er wel voor dat je niet eindeloos in herhaling valt. De kijker wordt ook graag verrast!
Kijk zeker naar dit fantastische voorbeeld van Volvo. great example by Volvo. Ze lijken enkel over hun belangrijkste USP te praten (wat natuurlijk 'veiligheid’ is), maar sluiten af met een mooie verrassing.
We geven ook altijd volgende tip wanneer je praat over wat jouw product/dienst uniek maakt:
“Praat niet (uitsluitend) over je merk, maar toon de meerwaarde die je brengt in het leven van de mensen.”
Blijf trouw aan je merkidentiteit:
Zorg ervoor dat de film aansluit bij je brandbook en merkidentiteit, in termen van visuele stijl, tone of voice, manier van communiceren. Om je merkidentiteit te versterken, is het belangrijk om consistent te zijn.
Gebruik de kracht van emotie:
Meer dan eender welk medium, heeft video de kracht om emoties los te maken bij de kijker. Gebruik die kracht! Een boodschap die sterke emoties opwekt, zal de kijker bijblijven en heeft twee keer meer kans om gedeeld worden dan een boodschap met een zwakke emotionele respons.
Voorbeelden: brand video van Maasmechelen (deze toont mooi het gevoel om te leven in Maasmechelen, om het te bezoeken…) of de laatste Apple Christmas commercial.
Professionele productie kwaliteit:
Investeer in professionele productie kwaliteit om je ervan te verzekeren dat de film binnen enkele jaren nog steeds een topper is. Een kwaliteitsvolle en professionele film zal een positief effect hebben op je bedrijfsimago. Een film die toch niet helemaal dat is, zal misschien net het tegenovergestelde effect hebben dan gewenst is en potentiële klanten, werknemers,… wat afschrikken.
Betrek je werknemers:
Indien het tonen van je bedrijfscultuur deel uitmaakt van je doelstellingen, is het zeker een meerwaarde om je werknemers te betrekken in de bedrijfsfilm. Dit zal voor enige trots en betrokkenheid zorgen bij de werknemers. Als je echter een grote turnover hebt bij je werkkrachten en velen doorgaans niet zo lang bleven, raden we aan om eerder met edelfiguranten of acteurs te werken.
Natuurlijk kan je ook andere groepen dan je werknemers betrekken, bijvoorbeeld je fans of supporters, zoals in dit voorbeeld, de ‘acteurs’ hier zijn allemaal echte fans van Cercle Brugge.
Maak een BTS video tijdens de opnames:
Dit is natuurlijk geen tip voor de bedrijfsfilm ‘as such’, maar een Behind The Scenes video toont de ‘echte kant’ van je bedrijf, dienst, product. BTS video’s zorgen voor een kijk achter de schermen en tonen zo de ‘real magic’ van het bedrijf en de mensen die er deel van uitmaken. Deze video’s boosten het vertrouwen in het merk/bedrijf bij de kijker omdat ze als echt ervaren worden en zo voor een connectie zorgen met klanten en leveranciers.
Bovendien zijn BTS video’s vaak zeer populair op social media en haal je er gemakkelijker organisch bereik en engagement mee.
BTS videos feel human, authentic, and… they’re fun!
Meer over het succes van BTS video’s kan je lezen in dit artikel.
Belangrijkste platform(en) en distributie strategie:
Plan op voorhand waar en wanner je de bedrijfsfilm wil verspreiden: wat is het belangrijkste platform voor je video? En wat zijn de bijkomende kanalen waar je de video ook wil verspreiden? Wacht vooral niet met hierover na te denken totdat de video kant en klaar is. Dit is een belangrijk element dat je eigenlijk reeds moet weten op het moment dat het script geschreven wordt.
We denken hierbij o.a. aan je eigen website, YouTube, LinkedIn, beurzen, interne tv schermen, POS schermen, Instagram, Facebook, TikTok,…
Optimaliseer de lengte en het formaat:
De lengte en het formaat van je bedrijfsfilm moeten aangepast zijn aan je doelpubliek en aan het platform waarop je de video wil verspreiden. Bepaal hoe de ‘hoofdvideo’ eruit moet zien en zorg dan dat je één of meerdere ‘cutdowns’ hebt voor eventuele andere platformen.
Voor online gebruik dienen video’s vaak niet te lang te zijn, maar de ideale lengte hangt af van verschillende factoren: de complexiteit van je boodschap, je doelpubliek, je call to action, het kanaal, etc.
Als je graag meer wil weten over de ideale lengte van je video, ga dan zeker eens door dit artikel.
Natuurlijk zijn er zeker nog andere zaken waar je rekening mee moet houden en die je zou kunnen integreren in een x-aantal stappenplan. Deze tien punten zijn echter mijn persoonlijke shortlist en ik ben ervan overtuigd dat ze een heel goed startpunt zijn voor 98% van de bedrijfsfilms die vandaag de dag gemaakt worden.
Als je toch nog met vragen zit over je corporate movie na het lezen van dit artikel, neem dan zeker even contact op.